על הדבש ועל העוקץ – משמעות תפוח בדבש בר”ה/ מרדכי אפרתי

תפוח בדבש/מרדכי אפרתי

האם לא היה מספיק לאכול  רק דבש או רק תפוח מתוק ומדוע אנו אוכלים גם תפוח וגם דבש ?

 

מי ממתיק את מי ? הדבש את התפוח או התפוח את הדבש ?

 

התפוח והדבש מסמלים שני סוגים שונים של מתיקות בחיים.

 

מתיקות אחת בחיים נובעת  מארועים “מתוקים” (טובים ומשמחים) הנובעים מדרך הטבע כגון: חתונה, לידה, זכיה בכסף, הצלחה, אריכות ימים ושנים וכד’. 

 

מתיקות זו מסומלת  בתפוח שמתיקותו היא טיבעית ומתבקשת.

 

אבל יש מתיקות נוספת בחיים.

 

זוהי המתיקות שבאה רק אחרי דבר קשה (פרידה, אובדן וחולי ל”ע וכד’).

 

לאחר המשבר רואים איך דוקא ממנו נבעה “מתיקות”.

 

לפתע מגלים איך המצב הקשה דוקא בנה אותנו, תיקן אותנו, עזר לנו לגלות כוחות שלא האמנו שקיימים בנו,  הביא  אותנו יותר לשלמות עצמית  ובמיוחד קירב אותנו לאלוקים .

 

“המתיקות” הנובעת דוקא ממשבר היא המתיקות של הדבש.

 

מתיקות הדבש באה מדבורה שיש לה “עוקץ” הגורם לכאב , ומתוך הכאב הזה נוצרת מתיקות .

 

הטבלת התפוח בדבש באה לומר לנו שני דברים.

 

האחת לחזק אותנו באמונה שגם טראומה ומציאות קשה בסוף מביאה לסוג של מתיקות מיוחד שאותו אי אפשר למצוא במתיקות   התפוח ומצבי ההצלחה הטבעיים בחיים. 

 

השניה, ללמדנו שאת מצבי העוקץ והדין בחיים הנובעים  מהדבש יש למתק דוקא ע”י מתיקות התפוח . וזאת כיצד ?

 

 התפוח המכיל בקליפתו צבעים וגוונים שונים ( “חקל תפוחין”) מסמל לדעת המקובלים את המציאות המשתנה של החיים על כל מצביה השונים, חסד, דין, רחמים.

 

 השינויים שיש במצבי החיים הם אלו שמראים שיש בורא לעולם והוא מנהיג אותו כרצונו ולכן דוקא האמונה הזו (המסומלת בתפוח בעל גוונים שונים) היא זו שיכולה להמתיק את מצבי המשבר בחיים המסומלים בעוקץ ובדבש הנובע ממנו והיא המחזקת אותנו באמונה ובבטחון בקב”ה.

 

פרי התפוח מסמל אמונה עיוורת בקב”ה כיוון שבניגוד לפירות אחרים הוא מקדים וגודל עוד לפני שעליו גדלים (שבת פה.) דבר  המזכיר לנו את עם ישראל שבאמונתם החזקה הקדימו “נעשה” ל “נשמע” . את דבש העוקץ והמשברים בחיים צולחים וממתקים דוקא ע”י התפוח – ע”י האמונה בקב”ה,בקיומו ובשליטתו והנהגתו.

 

 }}

סגור לתגובות.

Scroll To Top