מכה רעהו בסתר ובגלוי מותר ?

בס”ד

מכה רעהו בסתר” /  מרדכי אפרתי

התורה כותבת בפרשתנו “ארור מכה רעהו בסתר”.

 

פסוק זה אומר שמי שמכה את רעהו “בסתר” עושה מעשה שלילי אבל מכאן עולה שאם יכהו “בגלוי” אין בזה לכאורה כל רע. היתכן ?

 

רש”י (על יסוד חז”ל בפרקי דרבי אליעזר נג) אומר שאין הכוונה בפסוק זה על הכאה פיזית אלא מדובר על הכאה שתמיד נעשית “בסתר” והיא –  דיבור “לשון הרע” על הזולת.

 

לכאורה יכולה להתגנב לליבו של אדם שאכן הגיוני לאסור הכאה גופנית אבל  לדבר עליו “לשון הרע” ובמיוחד “בסתר” דהיינו לא בנוכחותו אין בכך כל “הכאה” וכל פגיעה .  לכן התורה התיחסה לענין זה באופן פרטני ושללה אותו.

 

מה באמת כל כך “בלשון הרע” ?

 

ראשית, ידועה התפיסה של הבעש”ט האומרת שכל פעולה של האדם במציאות הגשמית בעולמנו מעוררת את אותו ענין במציאות הרוחנית ובעולמות שמעלינו (כמו ברפלקסולוגיה, לחיצה על כף הרגל משחררת את הכתף וכד’) שנאמר “השם צילך על יד ימינך” דהיינו הקב”ה מתנהג אלינו כמו צל, כל תזוזה שלנו גורמת לאותה תזוזה בצל .

 

כאשר מדברים רע על מישהוא (דבר שנעשה בדרך כלל “בסתר”) אנו מעוררים את אותו כח של קיטרוג המדבר רע עלינו בעולמות העליונים. זו הסיבה ש “צדקה תציל ממות” כיון שע”י ניתנת הצדקה אנו נותנים “חיים” לעני וכך אותו כח של “נתינת חיים” מתעורר בעולמות העליונים ואז האדם ניצל ממות.

 

שנית, כולנו יודעים כי בכל אחד מאיתנו יש ניצוץ אלוקי על טיבעי שמחיה אותנו. ניצוץ זה נקרא “נשמה” או “רוח” או “נפש” והוא חלק מאלוקים שנאמר “ויפח באפיו נשמת חיים” שהרי את “הנשמה” נפח אלוקים בגופו של האדם ולפני שניכנסה לגוף האדם היתה כביכול חלק מאלוקים.

 

הצד הנישמתי והאלוקי שבאדם בא בעיקר לידי ביטוי בחיי היומיום ע”י יכול  “הדיבור”  שלו (התורה כותבת “ויהי האדם לנפש חיה” ואונקלוס תרגם את המושג “נפש” המייצג את החלק האלוקי שיש באדם במילים “רוח ממללא” – רוח מדברת – דיבור). במילים אחרות הכח החזק ביותר באדם נימצא בדיבורו ובפיו ולכן דיבור “לשון הרע” הינו חמור ביותר כיוון שבאמצעותו לוקח האדם את הכח האלוקי והטהור ביותר שבו ומוריד אותו למעמקי השליליות והרע.

 

על פי הסבר זה נבין  מדוע “לימוד תורה” הוא ערך עליון באמונתנו זאת כיון שהלימוד נעשה באמצעות “הדיבור” וכאן האדם לוקח את הכח הטהור והחזק ביותר שיש בו, “הדיבור”,  ומחבר אותו לטוב ולקדושה.

 

סגור לתגובות.

Scroll To Top