מה הייתה מטרת השיחה של יעקב עם בניו ? / מרדכי אפרתי

בס”ד

מה הייתה מטרת השיחה של יעקב עם בניו ? / מרדכי אפרתי

לדעת רבינו דון יצחק אברבנאל  בשיחה זו  יעקב מנסה לבחור מנהיג לבניו לאחר מותו.

יעקב אומר : ראובן לא יהיה מנהיג מאחר והגיב בפזיזות בענין מיקום מיטת אימו דבר שחזר על עצמו כאשר שבט ראובן  היה פזיז לבקש נחלה עוד לפני הכניסה לארץ, .

שמעון ולוי לא מתאימים  כי מלך פועל  ע”י משפט ולא ע”י נקמה , במיוחד שלא מבחינה בין הפושע (שכם בן חמור) לבין עירו.

זבולון  “לחוף ימים ישכון” –  יש לו “ראש” מסחרי לחו”ל אבל לא כישרון מנהיגותי.

ישכר  “חמור גרם….ויט שכמו לסבול ….מס עובד” – עובד אדמה יגיע כפיים אוהב מנוחה ושונא מלחמות ונותן למלך מס (“ויהי למס עובד”) רק כדי שיפטור אותו ממלחמה וצבא וישאיר אותו סובל את עבודת הכפיים .

דן “נחש עלי דרך… הנושך עיקבי סוס” –  מאסף ומגן מאחור  וכן יצא ממנו שמשון הגיבור אבל זוהי גבורה של אדם אחד (נחש פועל לבד) ושאינה עומדת פנים בפנים מול האויב אלא נעשית ביחידות ומאחור ה כפי שעשה שמשון (הנושך עיקבי סוס)

את גד יסלקו גדודים (“גדוד יגודנו”)ויהיה הראשון שיגלה לאשור  וגם כאשר יילחם באויבים  יעשה זאת בעקב שלהם ולא בפניהם (“והוא יגוד עקב”) .

אשר “שמנה לחמו ” – טוב כעובד אדמה  הנותן את היבול  למלך (“והוא יתן מעדני מלך”) אבל לא להיות עצמו מלך שמקבל מעדנים מאחרים.

נפתלי עובד נאמן וצייתן “איילה שלוחה” – שולחים אותו והוא מבצע. אבל מלך שולח ולא שלוח .

יוסף אכן מתאים למלוכה , “בן פורת יוסף” – הוא התגבר על הפיתוי של אשת פוטיפר  בענין הפיריון ומי שיכול לשלוט בעצמו יכול לשלוט על אחרים, כמו כן היה “בן פורת עלי עין”  כלומר נדיב ובעל כישרון כלכלי (“עין” –מים, כלכלה) אבל הוא לא יהיה מלך כיוון ש “וישטמוהו בעלי חיצים” – לא היה מקובל אצל אחיו .

 

גם בנימין לא יהיה מלך כיוון שהוא “זאב יטרף… יחלק שלל” – למלך לא מתאים ל “לטרוף” (אלא להיות יותר מחושב בדין) וגם לא מתאים להתמקד בשלל.

 

ומכאן מגיע יעקב למסקנה שרק יהודה מתאים למלוך. “יודוך אחיך” – האחים קיבלו אותו עליהם, “ידך בערף אויביך” – מצליח להבריח אויבים, “מטרף בני עלית” – מוסריות ולא שותף ברצון ל”טרוף” את יוסף , “כרע רבץ כארי” – לא פזיז אלא מתמיד ויציב.

 

כל אלו תכונות המנהיג שאנו מצפים אליו – מלך המשיח.

 

Scroll To Top