לוחית הזיהוי ברכב הייתה Egypt 2 / מרדכי אפרתי

בס”ד

“וירא את העגלות………ותחי רוח יעקב ”

מדוע יעקב האמין שיוסף חי רק לאחר שראה את העגלות ?

מרדכי  אפרתי , גבעת שמואל

מקור גידול הסוסים בעולם העתיק היה במצרים.

 זו היתה “טכנולוגיה חכמה” שהמצרים מאוד הקפידו לשמור אותה חסויה ולא להוציא אותה מגבולות הממלכה המצרית  ולכן כאשר יעקב רואה עגלות רתומות לסוסים ליד אוהלו הוא מבין שאכן יש אמת בבשורה שיוסף חי.

לא זו בלבד, התורה מדגישה “את העגלות אשר שלח יוסף” דהיינו מדובר בעגלות עם סימון מלכותי של המשנה למלך (אולי עם לוחית …..Egypt 2) דבר שמוכיח יותר מכל שאכן יוסף חי במצרים.

גם רש”י נידרש לשאלה זו ופירש שיעקב ראה “עגלות” וזה הזכיר לו שהדבר האחרון שלימד את יוסף הוא “עגלה ערופה” ולכן ראה בזה רמז שיוסף הוא אכן זה ששולח את העגלות.

קשה להבין איך “עגלה” (ע’ סגול, ג’ שוא, ל’ קמץ) מזכירה “עגלה” (ע’ חטף פתח, ג’ קמץ, ל’ קמץ) אבל יש שהסבירו זאת בכך שיעקב לימד את יוסף שמביאים “עגלה ערופה” כאשר נימצא מת בין שני ערים ושהמוות היה יכול להימנע אם היו מלווים את האדם כאשר יצא מהעיר ועתה יעקב רואה שמישהו אכן יודע את ה “פטנט” הזה ושולח עם בניו “ליווי” של עגלות ומכאן הבין שזה יוסף.

אבל בעומק הדברים יוסף יודע שאביו יחשוש לרדת למצרים ולכן הוא שולח לו עגלות.

המילה עגלה מזכירה לנו את המילה גלגל או את המילה עיגול.

יש בחיים מצבים שהכל זורם ישר, אין מעצורים  ואין סיבוכים.

מאידך יש מצבים בחיים שהיושר מתעקם, מסתבך, מתעגל ונכנס ללולאה אין סופית ללא התקדמות ודרך לצאת ממנה, יש מצבים של “עיגול”.

האם “העיגול” הוא עונש ונקמה מאת ד’ ?

כל “עיגול” והסתבכות וחוסר זרימה ישירה אינה נקמה אלא היא נובעת ממקור הרחמים, ממקור הצדק.

דוד אומר “שבטך ומשענתך המה ינחמוני” גם “השבט” השוט, העונש, הפיתול, “העיגול” וההסתבכות באים משורש הנחמה והחסד וכפי שהוא אומר בהמשך המזמור “ינחני במעגלי צדק” גם במעגל, בתסבוכת יש צדק, צדקה, רחמים.

יוסף כאילו אומר לאביו (ואולי לכל יהודי הנימצא בתסבוכת) ” אל תפחד לרדת למצרים, אל תפחד מ “העיגול” וההסתבכות של ירידת כל המשפחה לארץ זרה ומנוכרת, דרך “העיגול” תראה את הצדק , את האלוקות שעושה הכל מתוך רחמים רק לטובה” .

 

סגור לתגובות.

Scroll To Top